+45 97161418

Campingtur til Hobro juli 2016

Udgangspunkt for denne tur er Bramslev Bakker Camping ved Hobro

Jeg har lavet min beskrivelse på denne måde fordi jeg kan lide at køre rundt ude i naturen og se på den.
Jeg planlægger min tur dagen i forvejen ud fra nogle ting, jeg finder interessante at se på og så kører jeg hovedsageligt på små veje - også på hullede grusveje - og jeg kører med både kort og GPS som hjælp.

Jeg valgte Hobro-området som mål for min campingtur og bookede mig ind hos:

Bramslev Bakker Camping, Bramslev Bakker 5, Valsgård, 9500 Hobro.
Tlf. 40 29 52 53. Mail: mail@bramslevbakker.dk

Billedet herover er fra campingpladsens hjemmeside og viser rigtig godt, hvor smukt pladsen er placeret i landskabet Bramslev Bakker.

Jeg ankom til campingpladsen lørdag den 16. juli efter en køretur på 103,6 km og kom ind på plads 79. Turen hertil forgik i fint vejr uden videre vind og med sol det meste af tiden. Jeg kørte hjemmefra kl. ca. 13.45 og var fremme ca. kl. 15.25.
Pladsen ligger rigtig flot placeret tæt på Mariager Fjord. Inde fra selve pladsen kan man ikke se ned over fjorden, men man skal ikke mange meter ud mod indkørslen til pladsen før der er udsigt ned over bakkerne og fjorden. Rigtig flot efter min mening.
Jens Jørgen Vestergaard bød velkommen og fortalte mig lidt om, hvor de forskellige faciliteter mv. var at finde og så kunne jeg gå ind og finde mig en ledig plads, hvorefter han kom og besøgte mig senere på dagen for at se, hvor jeg havde lagt mig og for at høre om der var noget jeg var i tvivl om hvor var, eller om jeg havde andre spørgsmål.

Altså en rigtg fin og venlig modtagelse.

Søndag foregik dels i veterantog og på campingpladsen

Jeg havde sat mig for at jeg ville prøve at køre en tur med veteranbanen fra Mariager til Handest søndag, hvor de ifølge køreplanen kører med damplokomotiv som trækkraft for togstammen.

Efter bad og morgenmad satte jeg mig i bilen og kørte via Hobro til Mariager. Mariager-Handest Veteranjernbane, Ny Havnevej 3, 9550 Mariager. Se mere om banen på hjemmesiden. Køreplan, priser og meget andet kan ses her.
Jeg kom i god tid til afgang og gik rundt og så på de forskellige togvogne, der står på sporene ved banegården. Der er meget at se på og her viser jeg nogle billeder fra toget. Jeg fik en længere sludder med manden, der solgte billetter da jeg var inde for at købe en billet til turen. Han var nok lidt ældre end jeg, så vi kunne begge huske at der var jernbanedrift med damptog for år tilbage.

Prisen for en retur-billet var 120 kr.
Der var afgang fra Mariager kl. 11.00 og efter et kort ophold i Handest for at de kunne flytte lokomotivet til den anden ende af togstammen kørte vi fra Handest kl. 12.10.

Jeg var tilbage på campingpladsen kl. 13.40 efter en sjov togtur.

Fotoet herover viser nogle af den gamle godsvogne der står på sporene i Mariager.
Dette lokomotiv trak togstammen til Handest og retur. Der var et enkelt stop undervejs. Iflg. køreplanen er der på denne tur afgang fra Mariager kl. 11.00, fra True kl. 11.26 og ankomst til Handest kl. 11.50
Køreplanen for hjemturen er med afgang fra Handest kl. 12.10, True kl. 12.36 og ankomst til Mariager kl. 13.00.
Toget kan også standse ved fem andre stationer undervejs, hvis der er passagerer, der skal af eller på toget.
Lokomotivet her: HV 3 fra 1928 er blandt de kraftigste lokomotiver bygget til de danske privatbaner.

Tilbage på campingpladsen

Dagens køretur i bilen frem til toget og tilbage var på 44,8 km.
På billedet ses facilitetsbygningen, som er placeret tæt på indkørslen til pladsen. Den høje gule bygning til venstre i billedet er stedets restaurant. Se restaurantens hjemmeside her. Jeg har ikke besøgt restauranten. Men har set at der var mange gæster både lørdag og søndag.

Mariager Fjord

Et af mange udsigtsbilleder som jeg tog ned over bakkerne mod fjorden. Det er bare så flot at se på - og så går der får på bakkeskråningerne og græsser. Der er en vej fra campingpladsen ned til fjorden, hvor der også er et badested.

Mandag var det omegnen jeg begyndte at kigge på

Dette foto er taget på Låenhusvej hvor jeg er på vej ind i et naturskønt område med både bakker og dale. Og på en af de mindre veje, som jeg elsker at køre ad, fordi det går stille og roligt fremad og der er mulighed for at se en masse og stoppe op for at se nærmere på et eller andet interessant.
Efter en flot tur kom jeg frem til Kielstrup Sø, hvor jeg stoppede et par minutter for at se på landskabet.

Mod Havnø Mølle

Jeg fortsatte forbi Høllet og Stinesminde til Oue. Herfra via Ouegård, Vive, Østergårde til Hadsund og herfra i retning mod Als. Lidt uden for byen drejede jeg  mod Havnø og kom ad mindre veje til Havnø Mølle. Som det kan ses på bileldet var vejret blevet konstant mørkere og med tætte skyer og jeg nåede lige at tage billedet af møllen inden det begyndte at regne i stride strømme.
Havnø Mølle er en stråtækt hollandsk vindmølle, bygget i 1842

Videre mod Als Odde

Fra møllen fortsatte jeg ud til vandet ad en lille vej og her stod regnen ned i stænger, så jeg vendte hurtigt tilbage ind forbi møllen og tilbage på vejen mod Helberskov. Herfra fortsatte jeg til Als Odde hvorfra billedet herover er taget. Det var næsten holdt op med at regne, men stadig meget gråt i vejret.
Jeg kørte fra Als Odde tilbage til Helberskov og tog nu vejen ind mod Als.

Rebild Bakker

Fra Terndrup tog jeg vejen mod Siem, Torup, Hellum, Skørping, Rebild og til Rebild Bakker. Billedet er fra bakkerne på vej ud mod Rold. Jeg fortsatte via Gandrup og Vebbestrup, hvor der er et berømt ismejeri. Der var mange mennesker, men jeg følte ikke lige trang til at stoppe og spise is i det kedelige vejr.
Jeg kørte i retning mod campingpladsen ad en lille omvej over Øster Doense, Tinghøj, Rostrup, Oue, Houtved, Kielstrup, Karl og til campingpladsen i Bramslev Bakker.

Rundtur syd for Mariager Fjord

19. juli kørte jeg fra Campingpladsen til Valsgård, Redsø, Oue, Vive, Hadsund til Hadsund Syd og tog turen på sydsiden af Mariager fjord til Assens og Mariager. Jeg kiggede mig lidt om i Mariager og tog et par billeder, hvoraf jeg har taget to med her fra torvet i Mariager.

Udsigt fra Hohøj

Efter en rigtig smuk køretur ud gennem Mariager by og gennem et stykke skov kom jeg til et skilt med Hohøj og drejede den vej på.
Hohøj er Skandinaviens største gravhøj med en egenhøjde på 12 m og en diameter på ca. 72 m. Som den ligger på et af Jyllands højeste punkter med en vid udsigt over Mariager Fjord og bakkelandet  omkring, er den et af vore fornemste oldtidsmindemærker.

Videre ud i landskabet.

Fra Hohøj fortsatte jeg til Alstrup, Skrødstrup, Sem, Kastbjerg til Havndal. Herfra gik turen videre via Dalbyover, Øster Tørslev, Tvede, Linde, Jennum, Spentrup til Hvidsten. Her har jeg taget et foto af en af Hvidsten Kros bygninger. Hvidsten kro hører til landets ældste. De ældste bygningsdele på Hvidsten kro stammer tilbage til Chr. d. 4.'s tid. Men udover at være en gammel kendt kro kender mange den også fra krigens tid og fra filmen og bogen om Hvidsten Gruppen.

Det var min første tur til Bramslev Bakker

Bortset fra det ind imellem trælse vejr og den kedelige afslutning på turen har det været en god tur jeg var afsted på. Jeg har kørt og gået og set på ting - mest natur - som jeg kan lide det og det skriver jeg mere om senere.

29.03.2017

PS.: Hvis du har lyst til at se alle billederne fra denne tur kan du finde dem på: www.asmussen-camping.dk

Tilbage til Bramslev Bakker igen

Jeg spiste lidt tidlig frokost, så jeg var klar til at køre hjemmefra søndag 31. juli kl. 12.15 og var fremme på campingpladsen kl 14 efter en tur på 103,6 km.

Jeg fik ikke samme plads som sidst, idet der var en anden campist på den, så denne gang var jeg lidt nærmere på facilitetsbygningen.
Jeg fik samme fine modtagelse som sidst, så her på denne plads føler jeg mig velkommen.
Fotoet viser min vogn og bil på denne enhedsplads.

Aftentur

Efter at jeg havde spist til aften og set de regionale nyheder fra TV Midtvest besluttede jeg mig for at gå en tur i det gode vejr. Der er en gul vandrerute der går ud fra campingpladsen og ender her igen. Ruten er på 3,9 km hvis man følger den hele vejen. Det gjorde jeg dog ikke, idet jeg var inde på en anden vandrerute på et stykke og jeg har nok gået små 3 km ialt.
Fotoet er taget neden for campingpladsen op mod restauranten. Jeg er ikke nået helt ned til Mariager Fjord endnu.

Stien bugter sig i bakke dal

Det går både op og ned ad bakke, når man følger stien her ind gennem skoven. Nogle steder var der også temmelig mørkt, mens solen kom igennem andre steder. Men alt i alt en god travetur, som kræver godt fodtøj. Er man godt gående synes jeg det er en fin tur, men er man ikke helt let til bens vil jeg ikke anbefale turen.
Turen tog en lille time.

Køretur mandag

Jeg startede med at køre fra campingpladsen via Valsgård til Rostrup og Villestrup, Møldrup mod Skørping og er her ude at gå en tur ved St. Økssø, hvorom man kan læse flg. under Visitrebild: Store Økssø er beliggende vest for Mosskov Pavillonen.
Den har et areal på ca. 33 ha. Søen tilhører den dystrofe søtype med surt, brunt vand.
Den brune farve skyldes søvandets store humusindhold. Under 2. verdenskrig udgravedes en del tørvemoser på søens vestside, hvorved der fremkom en del tørvegrave.

Forstrådens Gran

Nu er jeg nået frem til Forstrådens Gran. Det er et kæmpestort grantræ. Det er det største træ jeg har set nogensinde i mit 66-årige liv - bortset fra billeder fra udlandet - men det her er synligt lige få meter fra vejen.

Den Jyske Skovhave

Her lige inden for hovedindgangen står dette skilt med oversigt over skoven. Der er tekst om hvordan skoven kan/må benyttes. Se evt. mere på Rebildporten
Adressen er:
Den jyske Skovhave,
Møldrupvej
9520 Skørping

56°48'16.2"N 9°54'39.5"E

Inde i skovhaven

Dette billede er taget inde i skovhaven, hvor jeg gik en tur rundt ad den sti, der er befæstiget til kunne bruges af kørestole, rollatorer og at dem, der ikke bryder sig om at gå på ujævne stier. Stien var fin og jævn at gå på. Læs evt mere på dette link

Rebild

Så er jeg i Rebild ved udstillingsafdelingen. og nogle museer. Se mere om området her på Rebildporten.
Hos Naturstyrelsen kan man læse følgende tekst og også downloade vandretursfolder om Rebild Bakker og nationalparken:
Rebild Bakker var tidligere fælles græsningsareal for Rebildbøndernes kvæg, heste, får m.v. l 1912 erhvervede en gruppe dansk-amerikanere arealerne og skænkede dem til den danske stat. Til gavebrevet var knyttet tre betingelser: Området skulle henligge i naturtilstand, det skulle være tilgængeligt for alle og dansk-amerikanerne skulle have lov at afholde arrangementer i bakkerne på amerikanske festdage. Det fik navnet "Rebild National Park", og USA's uafhængighedsdag d. 4. juli fejres her hvert år

Nationalparkområdet

Jeg fortsatte forbi Tophuset og kom til Blokhusmuseet, som ligger et lille stykke længere fremme mod Nationalparken, som billedet herover er fra. Jeg gik dog ikke længere end hertil idet det så ud til at blive regnvejr - der begyndte i hvert fald at komme tunge skyer.
Her udsigt ned over heden mod Sønderkol (102 m o.h.)

Køretur tirsdag 2. august

Jeg er stoppet her på Karlsmøllevej, hvor der er en - efter min mening - rigtig flot udsigt. Og som det også kan ses på billedet startede denne dag med solskin, nogle skyer og en let-frisk vind.
Jeg forlod campingpladsen lidt over 9 og kørte til Valsgård og drejede ind mod Karls og Kielstrup og det er her på denne strækning at billedet er taget.

Videre mod Egense

Jeg fortsatte turen til Oue, Vive, Hadsund, glargårde, Veddum, Nørre Hurup og kom her forbi en rasteplads med skiltning mod et udsigtstårn. Fotoet er af udsigtstårnet som give mulighed for at kigge ud over et udsnit af Lille Vildmose. Udsigten er rimeligt god, når man lige ser bort fra, at binduerne i tårnet var temmelig snavsede, så det var ikke muligt at tage billeder ud over landskabet med et bare nogenlunde resultat.

Dokkedal og Egense

Dette foto er fra højdedragene ud mod havet i Dokkedal.
En af aktiviteterne i Dokkedal er Dampdag. Remisen i Dokkedal kommer rigtig til live, når den årlige Dampdag afholdes.
Men der er også andre ting at se og opleve iflg. Visitnordjylland.

Muldbjerge

I udkanten af Dokkedal og på kanten af Kattegat, ligger Stejlgabet som en lille naturperle. Her rækker en mole langt ud i vandet og Mulbjergene rejser sig smukt, ind mod land, som et bjerglandskab. Jeg kørte fra Dokkedal videre mod Egense og så pludselig et seværdighedsskilt og vendte straks bile og kørte ind mod denne seværdighed. Efter et godt stykke på en smal grusvej kom jeg ud til Muldbjerge og her er der en smuk udsigt over Kattegat - men også ind over land. Dette er blot et af de 6-7 fotos jeg tog på stedet. Foto fra Muldbjerge set i sydøstlig retning.

Videre i en bue hjem mod campingpladsen

Jeg kørte til Egense og drejede mod Mou, Storvorde og mod Klarup. Jeg kørte så ad rute 507 mod Lundby, og videre til Gundrup, Lindenborg, Terndrup, Astrup, Arden og her til Rold hvor jeg holdt en lille pause og var ude at gå en lille tur. Fotoet her er fra rundkørslen midt i Rold.
Iflg. Wikipedia: Rold ligger i Himmerland og er en lille landsby ved Rold Skov med 246 indbyggere, beliggende i Rold Sogn. Rold har givet navn til den nærliggende skov. Landsbyen ligger i Mariagerfjord Kommune og hører til Region Nordjylland.
Jeg fortsatte fra Rold via Vebbestrup (isfabrikken gør Vebbestrup kendt) til Hobro og til Valsgård og ud til campingpladsen.
Denne dag kørte jeg 142,3 km.

Bramslev Bakker Camping

Her i eftermiddag nød jeg det gode vejr på campingpladsen. Kom dog også lidt uden for og er på dette billede gået op på skrænten omkring pladsen.

Dagens køretur blev både lang og kortet af

Jeg kørte fra campingpladsen i gråvejr og tog turen gennem Valsgård til Hørby, Hannerup og så ud til en jættestue, lidt uden for byen (Snibhøj, ca. 5500 år gammel). Men jeg kom dog ikke ind til jættestuen kun til skiltet der viste vej derind. Der stod nemlig på skiltet at man skulle have lys med sig for at kunne se og der var godt nok en lommelygte i et skab ved skiltet - men uden strøm - og så var jeg ikke udstyret med fodtøj til at gå igennem en langtfra god græssti. Græsset var simpelthen ca. 10-15 cm højt og drivende vådt.
Herfra fortsatte jeg til Hvilsom, Hvam Stationsby, Gl. Hvam, Vester Tostrup, Ulbjerg, Gedsted og til Hvalpsund. Der var godt vejr da jeg kom til turistbureauet i Hvalpsund og fik en snak med en meget velorienteret medarbejder. Foto af indgangen til herregården Hessel som ligger i udkanten af Hvalpsund. Turistbureauet i Hvalpsund havde ellers kraftigt opfordret mig til at gå ind og se stedet i drift, men jeg have ikke rigtig lyst og kørte så videre inden det for alvor begyndte at regne. Her var lidt småstænk i luften.
Meteorologerne talte om udbredt og heftig regn fra sydvest, så jeg satte kursen videre på min planlagte tur mod nord til Dollerup, Ullits, Stistrup, Strandby.
Fra Vitskøl Kloster fortsatte jeg til Overlade, Vildsted, Vindblæs. I Vindblæs var det blevet mere mørkt i vejret - jeg fortsatte dog til Skarp Salling og her regnede det temmelig meget og videre til Kølby, men her stod det ned i stænger, så vinduesviskerne knap kunne følge med på højeste hastighed. Jeg kørte så videre for at afvente om ikke vejret blev bedre, men efter nogle få km valgte jeg at bede GPS'en om at finde den hurtigste rute tilbage til campingpladsen (62 km)

Tilbage til Midtjylland

Torsdag 4. august var der delvis overskyet med solglimt og jævn-frisk vind fra morgenen. Det har  regnet op til kraftigt fra kl. 4.45 til 5.50 og jeg har ikke sovet siden. Jeg gør klar til at køre hjem, men kan ikke afregne før kl. 10. Jeg kom afsted kl. 10.13 og var hjemme kl. 12.07. Hjemturen var på 104 km - så jeg har på hele denne del af turen kørt 622,2 km.
Begge Hobro-ture tilsammen kom på 1130,4 km.

Men på trods af regnen og afbrydelsen af turen var det en god tur og jeg har bestemt lyst til at tage til Bramslev Bakker Camping igen på et tidspunkt.

12.04.2017

Om Sørens Camping
1. marts 2005 : Søren Olsen - bornholmer - er nu på egen boldgade med forretningen Sørens Camping mellem Herning & Snejbjerg.

Med næsten 30 år i branchen er Sørens Camping et sikkert sted at lave sin handel
Har pr. 1/2 2006 udvidet med Enggårdvej 31 og vi har også en hal på ca. 450m2
fra 2007 til 2010 havde vi en afd. i Klemensker på Bornholm.
Febuar 2008 Blev vi Camp-let center: Så vi Sælger nye Camp-letter.
se de sidste nye modeller hos os.
Jeg har over 28 års Camp-let erfaring.
1 dec. 2012 Åbner vi nye lokaler 1400 m2 på Teglvænget 7-9
1. marts 2015 holder vi 10 års jubilæum som Sørens Camping
1. juni 2015 Åbner vi en lille afd. på Bornholm igen ude på Nordskoven Strand Camping i Rønne,

mvh
97161418
so@scamping.dk

Find vej
Sørens Camping  |   Teglvænget 7-9  |   7400  Herning  |   97161418  |   so@scamping.dk